Misschien herken je het wel. Je wilt voor een paar honderd euro aan kleren kopen in een kledingzaak en vraagt naar jouw maat spijkerbroek en de medewerkers verwijst je naar de kelder. Daar aangekomen zit je maat er helemaal niet bij. En weer verlaat een tevreden klant het pand. Maar niet heus!
HERKENBAAR?
Wanneer je ook slecht wilt samenwerken met je collega of klant, adviseer ik jou het volgende toe te passen. Succes verzekerdt!
A: Wees ervan overtuigd dat jij het centrale middelpunt van het universum bent. Dat iedereen denkt zoals jij en dat iedereen precies dezelfde voorkeuren in de samenwerking heeft. Dus wanneer iemand iets anders doet of zegt dan zoals jij het zou doen of zeggen, reageer dan geagiteerd en vol onbegrip.
B: Focus op waar de ander slechter in is dan jij en vergroot dit uit. Let niet op de zaken waar jouw collega beter in is, maar negeer dit volledig zodat je geen gebruik maakt van elkaars kwaliteiten.
C: Communiceer op jouw manier. Hou geen rekening met de communicatiestijl van de ander. Kijk niet naar de lichaamstaal en vraag nooit of jullie elkaar wel goed hebben begrepen.
Als je collega na bovenstaande krachtige tips nog steeds met je wil samenwerken, dan heb je echt een probleem.
Kijk naar dit filmpje hoe je nog slechter kunt communiceren:
https://www.youtube.com/watch?v=tRf5baShOVE
Heb jij ook zo’n bovenstaande ervaring meegemaakt?
Of heb je tips hoe je wel beter met elkaar kunt samenwerken?
Deel dan jouw ervaringen in onderstaande commentaarveld.
Vind je dit artikel waardevol?
Deel hem dan met jouw netwerk.
Dit kan door middel van de sociale media knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Geef een reactie