Ze had een burn-out gehad. En voordat ze weer aan het werk ging wilde ze veranderingen aanbrengen in haar werkproces zodat ze veel beter kon samenwerken in haar team. Want de definitie van waanzin is: “iets op dezelfde manier doen en dan een ander resultaat verwachten.” Maar iets op een ander manier doen dan je gewend bent, is daar een training voor?
We zijn op zoek gegaan naar de reden van haar burn-out en het bleek dat ze veel te veel hooi op haar vork had genomen doordat ze altijd Ja zij op alles wat haar werd gevraagd. Dit ging zelfs zover dat ze niet meer goed kon voelen wat ze nu zelf wilde.
Nurture and nature
Ze vertelde dat ze in haar opvoeding had meegekregen dat ze altijd maar klaar moest staan voor mensen en daarbij bleek ook nog dat ze het groene gedragstype was.
Als je op het SCANmodel kijkt zie je dat ze veel van harmonie houdt in de samenwerking en er bijna alles voor over heeft om conflicten te vermijden. Dus dan is het goed voor te stellen dat je “ja” zegt wanneer je collega je wat vraagt. Want dan krijg je in ieder geval geen problemen………….dacht ze. En toen volgde die burn-out.
Hoe leer je “nee” zeggen in je team?
Met behulp van oefeningen moest ze eerst weer leren voelen wat ze zelf wilde. Toen ze in een split second kon voelen wat ze wilde, wist ze dat ze nog steeds kon vertrouwen op haar gevoel. Daarna hebben we nog een oefening gedaan in het nee zeggen. Deze oefening gaat als volgt: Iemand vraagt je iets wat heel belangrijk voor diegene is en je moet daar telkens keihard NEE! op zeggen. Je gaat net zo lang door totdat je er zelfs van leert genieten.
Toen ze zover was dat ze het (tot haar verrassing) zelfs “lekker” vond om Nee te zeggen, hebben we gekeken hoe ze dit effectief binnen haar team kon gebruiken:
Omdat het zo in haar systeem zat om automatisch “ja” te zeggen, moest ze dit veranderen in: “Mag ik daar bij jou op terug komen?” Waarna ze de tijd had om te voelen of ze dit wel zelf wilde, bij haar paste en of dit het team ook ten goede kon komen. Doordat ze er over na kon denken kwam ze soms zelfs met een nog beter voorstel wat het team nog meer versterkte.
Na drie maanden merkte ze dat dit gedrag beklijfde en het was een openbaring voor haar dat haar collega’s hier prima mee om konden gaan. Ze kreeg zelfs een compliment van haar rode teamleider die het heerlijk vond dat ze nu zei wat ze wilde en er niet omheen draaide.
Ze groeit hierin nog steeds zodat ze in veel gevallen vanuit haar gevoel heel duidelijk “Nee” of “Ja” kan zeggen. En dat voelt heerlijk vertelde ze toen ik haar laatst aan de telefoon had.
Deze casus is op basis van een praktijksituatie met de focus op het altijd maar “ja” zeggen. In de gehele coaching komen alle punten van het communicatieproces aan de orde.
Auteur: Jan Mik.
Heb jij nog tips om samenwerking binnen jouw team tot een succes te maken?
Deel dan jouw ervaringen in onderstaand commentaarveld. En hier kun je natuurlijk ook je vraag kwijt.
Vind je dit artikel waardevol? Deel hem dan met jouw netwerk.
Dit kan door middel van de sociale media knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Denk jij dat SCAN jouw team kan helpen om veel meer gebruik te maken van elkaars kwaliteiten? Of heb je nog vragen?
Wil je meer informatie? Bekijk de teamtrainingen.
Geef een reactie